Reviews

Jiří Fuchs: "Slovak mezzo-soprano Alena Kropáčková, in the role of Svatava, dominates with a metal, balanced, clearly trained voice of interesting timbre and beautiful deep positions. With her perfect phrasing and dynamic adaptability, she represents a valuable type of singer, especially suited fot the interpretation of cantata."
"Slovenská mezzosopranistka Alena Kropáčková v roli Svatavy vládne kovovým, vyrovnaným, zřetelně výborně školeným hlasem zajímavého témbru a krásných hlubokých poloh. Svým dokonalým frázováním a dynamickou přizpůsobivostí představuje cenný typ pěvkyně, neobyčejně vhodné pro interpretaci kantátové tvorby."

(Zdroj: klasikaplus.cz)

----------------------------------------------

Vladimír Blaho: "Gluck's opera is about Orpheus. The first premiere was represented by Alena Kropáčková from the class of prof. Petra Mikuláš. How did she make Orpheus? From the actors' side, she had never failed, keeping her moderate but elegant gestures and moving the style of the work properly, transforming her costume and hairstyle into a masculine form. The singer has mastered the role on a very good level. In particular, it must be appreciated by its musicality and vocal discipline. Though - as I think - she feels more comfortable in the romantic or later 19th century production, she managed to curtail her nice, refined vocal fund (except of one high lasting tone in the well-known aria), so she fulfilled the style requirements of her vocal part. Its large part ranges in a relatively low position, in which singer sounds colorful, although sometimes less resonant. She is a singer with very good perspective for the future."
"Gluckova opera je o Orfeovi. Na prvej premiére ho stvárnila Alena Kropáčková z triedy prof. Petra Mikuláša. Čo povedať o jej Orfeovi? Zo stránky hereckej nikdy neprehrávala, držala sa umiernených, no elegantných gest a pohybov adekvátnych štýlu diela, do mužskej podoby ju vhodne premenil kostým i účes. Spevácky zvládla úlohu na veľmi dobrej úrovni. Predovšetkým treba oceniť jej muzikálnosť a vokálnu disciplinovanosť. Hoci – ako sa domnievam – bytostne je jej blízka skôr romantická či neskoršia tvorba 19. storočia, dokázala svoj pekný, ušľachtilo pôsobiaci hlasový fond krotiť (s výnimkou azda prisilne vyspievaného vysokého posledného tónu v známej árii), takže naplnila štýlové požiadavky partu. Jeho veľká časť sa pohybuje v pomerne nízkej polohe, ktorý speváčke znie farebne pútavo, hoci občas menej rezonančne. Je to speváčka s ozaj dobrou perspektívou do budúcnosti."
(Zdroj:
Študentský Orfeus)

----------------------------------------------

Vladimír Blaho: "G. Mahler's Lieder eines fahrenden Gesellen (Songs of a Wayfarer) tend to interpret personally mature vocalists. The young mezzo-soprano Alena Kropáčková, however, has got along this challenging task as she has a feeling for her sung contents and her vocals are rich in color shades and expressive nuances. In particular, to the first three songs of the cycle were able to impress internal drama. Ľ. Bernáth´s  poetic-nostalgic composition helped Alena breathe the charm, thanks to the velvet darkness of her deep voice. However, Xavier Montsalvastgea Bassolsa from his cycle Five Black Songs (1945) came to the most original sympathy with the composer. In the first she showed the beauty of lyrical singing and she was able to express the peaceful and specific atmosphere of simple sleeping, in the second she also added a sense of the effect and color beauty of the voice material.In the pretentious cycle of Ľuboš Bernáth, the Girl and the Forest (guided by the piano, violin, violoncello and clarinet), she knew, thanks to the magical darkness of her deep vocals, how to breathe charm to this poetic-nostalgic composition.
The most ideal harmony with the composer she reached in the lullaby and habanero from the cycle "Five Black Songs" of Catalan composer Xavier Montsalvatge. In the first one she showed the beauty of lyrical singing and she was able to express the peaceful and specific atmosphere of simple lullaby, in the second one she also added a sense of the effect and color beauty of the voice material."

"Mahlerove Štyri piesne potulného tovariša zvyknú interpretovať osobnostne vyzretí vokalisti. Mladá mezzosopranistka Alena Kropáčková však túto náročnú úlohu zvládla kvalitne, keďže má cit pre spievaný obsah a jej spev je bohatý na farebné odtiene a výrazové nuansy. Najmä prvým trom  piesňam cyklu dokázala vtlačiť vnútorný dramatizmus. V premierovanom cykle Ľuboša Bernátha Dievča a les (spievanom za sprievodu klavíra, huslí, violončela a klarinetu vedela poeticko-nostalgickej skladbe vdýchnuť čaro vďaka zamatovo tmavej farbe svojej hlbokej hlasovej polohy. K najideálnejšiemu súzvuku so skladateľom však prišlo potom v uspávanke a habanere katalánskeho skladateľa Xaviera Montsalvastgea Bassolsa z jeho cyklu Päť černošských piesní (1945). V prvej ukázala krásu lyrického spevu a dokázala vyjadriť pokojnú a špecifickú atmosféru jednoduchšej uspávanky, v druhej pridala aj zmysel pre efekt a farebnú krásu hlasového materiálu."
(Zdroj:
Kvalitné diplomové koncerty)

----------------------------------------------

Terézia Ursínyová: "Colourful and promising mezzo-soprano Alena Kropáčková is already known and extremely likable from the recently staged Mascagni´s opera L'amico Fritz in State Opera Banská Bystrica. It is good that the concert stage provides more and more opportunities for new, young and charming soloist and these singing talents may be enjoyed not only at the opera, but also on the concert stage."
"Farebný, nádejný mezzosoprán Aleny Kropáčkovej je už známy a mimoriadne sympatický z nedávno inscenovanej Mascagniho opery Priateľ Fritz v banskobystrickej Štátnej opere. Je dobré, že do popredia na koncertnom pódiu sa dostávajú aj nové, mladé, pôvabné sólistky, pričom spevácke talenty tak sledujeme nielen na opernom, ale aj na koncertnom pódiu."
(Zdroj:
Beethovenova 9. symfónia d mol op. 125 s Ódou na radosť …aby sme nezabúdali)

----------------------------------------------

Klaus Billand: "The Slovak singer Alena Kropáčková stood out with her committed and expressively portrayed Maddalena, thanks to her nicely sounding / ringing Mezzo. She brings the young Garanca to mind a bit, both visually and vocally. Will she follow the same path...?"
"Die Slowakin Alena Kropáčková fiel mit einer engagiert und mit ihrem klangschönen Mezzo ausdrucksvoll gestalteten Maddalena auf. Sie erinnert optisch, aber auch stimmlich etwas an die junge Garanca. Ob es in die gleiche Richtung geht…?"
"Slovenka Alena Kropáčková vynikla so svojou angažovanou a vďaka jej pekne znejúcemu Mezzo sopránu expresívne stvárnenou Maddalénou. Vzhľadom a tiež hlasom nám trochu pripomína mladú Garanču. Či sa tiež vydá rovnakým smerom...?"

(Zdroj:
Der-Neue-Merker-eu - BUDAPEST: Freedom OperaGala zum 25. Jahrestag der Öffnung der Grenzen)

----------------------------------------------

Vladimír Blaho: "Only in the second year of study on Academy of Performing Arts mezzo-soprano singer Alena Kropáčková matures into a relatively dramatic mezzo. She demonstrated it in Charlotte´s Letter scene from Massenet's Werther, to which she added the necessary tautness, suspense and expressive power and completed it with magnificent color, yet soft tones in the low position."
"Len v druhom ročníku VŠMU študujúca mezzosopranistka Alenka Kropáčková dozrieva do podoby relatívne dramatického mezzosopránu. Demonštrovala to v listovej scéne Charlotty z Massenetovho Werthera, ktorej dodala potrebné napätie a výrazovú silu a ukončila ju nádhernými farebnými a pritom mäkkými tónmi v nízkej polohe."
(Zdroj:
OperaPlus.cz - Hold Peteru Mikulášovi)

----------------------------------------------

Pavel Unger: "Absolute debutante was Olga, presented by still studying Alena Kropáčková. She surprised with stage performance of absolute certainty and naturalness with which was combines her pleasant, yet rather fine and gentle, but sometimes freely resonating mezzo soprano.
Considering her age, her dark deep positions sound more than promising. About this talent we are definitely going to hear a lot."

"Absolútnou debutantkou bola Oľga v podaní ešte študujúcej Aleny Kropáčkovej. Prekvapila absolútnou javiskovou istotou a prirodzenosťou, s ktorou sa snúbil jej príjemný, zatiaľ skôr jemný, no miestami už voľne rezonujúci mezzosoprán. Vzhľadom na jej vek znejú viac než perspektívne tmavé hlboké polohy. O tomto talente určite budeme veľa počuť."
(Zdroj:
OperaPlus.cz - Eugen Oněgin v dramatických barvách a tónech)

----------------------------------------------

Jaroslav Blaho: "The main role was best supported by young mezzo-soprano Alena Kropáčková in the role of Beppe."
"Najlepšie mu sekundovala mladá Alena Kropáčková ako Beppe."
(Zdroj:
Opera Slovakia - Mascagni nepoznaný)

----------------------------------------------

Občanské sdružení Jany Doležílkové: "Invitation was accepted also by young Slovak mezzo-soprano Alena Kropáčková, which unleashed a wave of enthusiasm not only for her singing, but also her look."
"Pozvání přijala i mladá slovenská mezzosopranistka Alena Kropáčková, která nejen zpěvem, ale i vzhledem rozpoutala vlnu nadšení".
(Zdroj:
osjd.cz - Nová Bělá pod otevřeným nebem)

----------------------------------------------

Michaela Mojžišová: "...dramatic and vocal talents Alena Kropáčková."
"...herecky i vokálne nadaná Alena Kropáčková."
(Zdroj:
sme.sk – 17.3.2013)

----------------------------------------------

Vladimír Blaho: "At the concert was almost missing any foiled performance and a of all the good performers still significantly protruded soprano Belinda Sandiová, Katarina Florová, Eva Bodorová, mezzo-soprano Judith Andelová and Alena Kropáčková and bassist George Purdeš."
"Na koncerte takmer nebolo nepodareného výkonu a z dobrého sa ešte o poznanie vyčlenili sopranistky Belinda Sandiová, Katarína Florová, Eva Bodorová, mezzosopranistky Judita Andelová a Alena Kropáčková a basista Juraj Purdeš."
(Zdroj:
OperaPlus.cz - Operní hry ve Zvoleně)